Zygmunt Kukulski, Stefan Kunowski and Teresa Kukołowicz

Three Pillars of Education for Teachers at the Catholic University of Lublin (KUL)

Keywords: Zygmunt Kukulski, Stefan Kunowski, Teresa Kukołowicz, education science, Catholic University of Lublin Faculty of Education

Abstract

The aim of the article was to highlight the role and contribution of Zygmunt Kukulski, Stefan Kunowski and Teresa Kukołowicz to the development of education science at KUL. Founded in 1920, the KUL Faculty of Education was the second such department in Poland after the one at the University of Poznań. Prof. Kukulski was involved in the establishment and development of the KUL department. Unfortunately World War II interrupted these efforts. In 1944, in spite of the obstacles posed by communism in Poland, Prof. Stefan Kunowski took it upon himself to re-establish and maintain education science as a field of studies, making futile attempts to create a research institute. In 1981, there appeared an opportunity of reactivating and developing education science at KUL, also thanks to Prof. Teresa Kukołowicz. Kukulski, Kunowski and Kukołowicz were the three pillars of education science at kul from 1920 to 2000. In spite of difficulties, sacrifices and, sometimes, humiliations, these scholars did not renounce their quest in periods that were difficult for Polish statehood and science, developing education science at KUL.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bromberek B., Studia uniwersyteckie w zakresie nauki o edukacji w świetle badań empirycznych, Poznań 1998.

Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 2: Wiek XIX–XX, Kraków 2009.

Ewolucja tożsamości pedagogiki, red. H. Kwiatkowska, Warszawa 1994.

Folkierska A., Pytanie o pedagogikę, Warszawa 1990.

Hejnicka-Bezwińska T., Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej (w poszukiwaniu logiki zmian), Warszawa 2015.

Hejnicka-Bezwińska T., Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności, Warszawa 1997.

Hejnicka-Bezwińska T., W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki. Świadomość teoretyczno-metodologiczna współczesnej pedagogiki polskiej (geneza i stan), Bydgoszcz 1989.

Karolewicz G., Nauczyciele akademiccy Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w okresie międzywojennym, Lublin 1996.

Karolewicz G., Represje wobec społeczności Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w latach 1944–1956, w: Aparat ucisku na Lubelszczyźnie w latach 1944–1956 wobec duchowieństwa katolickiego, red. J. Ziółek przy współpracy M. Petera, Lublin 2000, s. 47–61.

Kras J., Życie umysłowe w Krakowie w latach 1848–1870, Kraków 1977.

Kunowski S., Dokształcanie pedagogiczne pracowników naukowych, w: Księga Jubileuszowa 50-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1969, s. 255–258.

Kunowski S., Rozwój nauk pedagogicznych na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, w: Księga jubileuszowa 50-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1969, s. 243–247.

Mońka-Stanikowa A., Studia pedagogiczne na Uniwersytecie Warszawskim w okresie 1926–1982, Warszawa 1997.

Nowak-Kluczyński K., Pedagogika na poznańskim uniwersytecie 1919–1993, Poznań 2014.

Pedagogika i edukacja nowych wspólnot i różnic wobec jednoczącej się Europy, red. E. Malewska, B. Śliwerski, Kraków 2002.

Sajdek W., Jakiej filozofii pedagodzy potrzebują? O początkach pedagogiki uniwersyteckiej w Krakowie, „Polska Myśl Pedagogiczna”, 2 (2016) nr 2, s. 345–358.

R. Skrzyniarz, Dzieje pedagogiki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, w: Pedagogika na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Historia i współczesność, red. A. Rynio, R. Skrzyniarz, współpraca Ł. Badeńska, Lublin 2011, s. 13–14.

Skrzyniarz R., Jan Dobrzański, w: Pedagogika na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, s. 44.

Skrzyniarz R., Kariera naukowa prof. Stefana Kunowskiego (1909–1977), w: U podstaw tożsamości pedagogiki. Wielowymiarowość pedagogiki – biografistyka – historia, red. R. Skrzyniarz, E. Smołka, S. Konefał, Lublin 2012, s. 217–237

Skrzyniarz R., Stefan Kunowski, w: Pedagogika na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Historia i współczesność, red. A. Rynio, R. Skrzyniarz, współpraca Ł. Badeńska, Lublin 2011, s. 51–52.

Skrzyniarz R., Teresa Maria Kukołowicz, w: Pedagogika na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Historia i współczesność, red. A. Rynio, R. Skrzyniarz, współpraca Ł. Badeńska, Lublin 2011, s. 48–49.

Skrzyniarz R., Wybrane przykłady postaw i działań ukierunkowanych na przetrwanie oraz rozwój Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w latach 1944–1970, w: Wczoraj, dziś i jutro pedagogiki uniwersyteckiej w świetle twórczości Stefana Kunowskiego, red. K. Braun, M. Łobacz, A. Rynio, Lublin 2010, s. 79–90.

Skrzyniarz R., Wychowawcza misja Kościoła. Pedagogika pastoralna w ujęciu Stefana Kunowskiego, „Ateneum Kapłańskie”, 2018 171 (2018) z. 1 (656) s. 9-19.

Sośnicki K., Rozwój pedagogiki na przełomie XIX i XX w., Warszawa 1967.

Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Kraków 2009.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2010.

Wołk K., Zygmunt Bolesław Kukulski (1890–1944) – pedagog, wychowawca, społecznik, Lublin 2018.

Woroniecki J., Katolicka etyka wychowawcza, Poznań 1925.

Published
2018-12-17
Section
Studia i rozprawy